18.03.2013

Parcelhuse og ejerlejligheder går hver sin vej

Ejerlejlighederne i storbyerne stiger i pris, imens parcelhuse falder de fleste steder. Det er positivt, at salget af både ejerlejligheder og parcelhuse har været pænt for årstiden.

Parcelhusene faldt med 2,5 pct. i årets 4. kvartal og for hele året er faldet på 2,8 pct. I 4. kvartal er priserne kun steget i Østsjælland og Københavns omegn med henholdsvis 2,5 og 0,6 pct. Andre landsdele har oplevet prisfald på mellem 0,3 og op til 7,7 pct.

"Priserne for parcelhuset er faldet i slutningen af året, og kun få landsdele omkring og i Hovedstaden har oplevet deciderede prisstigninger. På kommuneniveau har en række jyske og sjællandske kommuner oplevet stigende priser. Handelstallene viser høj aktivitet for årstiden, og boliger til salg er faldet det seneste år, og det kan bidrage til en stabilisering af priserne i 2013, " siger Karsten Beltoft, direktør i Realkreditforeningen.

"Boligbyrden er på det laveste niveau vi har set i mange år. Boligmarkedet er dog fortsat præget af økonomisk usikkerhed. Men usikkerheden har ikke skræmt alle købere væk, da salgstallene overgår vintermånederne i 2011, som dog også var på et meget lavt niveau," konkluderer Karsten Beltoft.

Et noget lysere billede tegner sig for ejerlejligheder, som steg med 1,4 pct. i 4. kvartal og små 4 pct. på årsbasis. Priserne steg over 5 pct. i Hovedstaden sidste år, og udbuddet af boliger er faldet med over 40 pct. i Hovedstaden.

"Vi søger generelt mod de større byer, hvor ejerlejlighederne af gode grunde er. Derfor ser vi særligt i hovedstaden flere handler end sidste år, og udbuddet af boliger rasler ned, og salgstider og nedslagsprocenter er tilbage på før-finanskrise niveau ," fremfører Karsten Beltoft.

Yderligere information:
Direktør Karsten Beltoft, Realkreditforeningen, tlf. 30 16 11 11

Pressemeddelelsen med grafik og statistik (pdf)